Algemene informatie
Onze praktijk is momenteel gesloten voor nieuwe patiënten.
Wij zijn een geaccrediteerde praktijk! Wilt u weten wat dit inhoudt? Kijk dan op https://npacertificering.nl/voor-patienten/
Twijfelt u of u een huisarts nodig heeft?
– Kijk dan op www.thuisarts.nl voor betrouwbare informatie en advies.
– Ook de gratis app ‘Moet ik naar de dokter?’ geeft antwoord op de vraag óf u naar de dokter moet.
– Voor mensen met een verstandelijke beperking is er een speciale website: https://www.naarjehuisarts.nl
Praktijktijden
Praktijk geopend: maandag t/m vrijdag van 08.00 – 17.00 uur.
Uw huisarts is aangesloten bij de Dokterswacht Friesland. Dit betekent dat u in de avond-/nacht en weekenduren contact kunt opnemen via www.dokterswacht.nl of kunt bellen met 085-0820820. Dit geldt alleen voor klachten die niet tot de volgende dag kunnen wachten.
Spoednummer
Bij een levensbedreigende situatie belt u 112. Indien er sprake is van spoed, die niet levensbedreigend is, belt u ons telefoonnumer 058-7620 820 en kiest u in het menu keuze 1.
Mocht de vaste telefoonlijn door storing niet te bereiken zijn dan kunt u het alternatieve spoednummer bellen: 06-51927133. Dit nummer is uitsluitend voor dringende medische hulp en is alleen tijdens praktijkuren in gebruik.
Maken van een afspraak
Let op: alle telefoongesprekken worden om kwaliteitsredenen opgenomen.
Afspraken en herhaalrecepten kunnen gemaakt worden via ons patiëntportaal of de app.
Of bel ons op telefoonnummer: 058-7620 820. Dit kan tot 14:00 uur elke doordeweekse dag. Geef in het keuzemenu aan onder welke huisarts u valt.
De assistente zal u vragen naar de reden van uw komst. Zij doet dit om in te schatten of en door wie u gezien moet worden. Daarnaast kan ze met uw informatie inschatten hoe snel u beoordeeld moet worden.
De huisarts heeft bijna altijd minimaal 10 minuten nodig voor 1 vraag of klacht. Geef daarom duidelijk aan als u meerdere vragen of klachten heeft.
Indien u meerdere klachten heeft en hier geen tijd meer voor is zal u gevraagd worden hiervoor een nieuwe afspraak te maken.
Als u een afspraak heeft en u kunt of hoeft niet meer langs te komen wilt u ons dan bellen? Er is dan weer plaats voor iemand anders.
Bovendien: bij niet afzeggen zullen wij u een rekening sturen voor de tijd die wij voor u ingepland hebben.
Huisbezoeken/visites
Het rijden van visites door de huisarts gebeurt in principe tussen 11.00 uur en 12.30 uur. Als u denkt dat de huisarts bij u langs moet komen, zorgt u dan dat u vóór 10:00 uur belt.
Visites zijn bedoeld voor patiënten die absoluut niet op het spreekuur kunnen komen. Gezien de drukte van het stadsverkeer is het namelijk een erg tijdrovende bezigheid. Bovendien kan veel onderzoek beter gebeuren in de spreekkamer. Factoren zoals het niet bezitten van een auto of het niet kunnen vinden van oppas zijn geen reden voor het aanvragen van huisbezoek.
Indien u buiten Leeuwarden woont kunnen wij helaas geen visite bij u doen. We adviseren u in dat geval een huisarts in de buurt te zoeken.
Herhaling medicatie
Herhaal uw medicatie minstens 1 week vóórdat de medicijnen op zijn.
U kunt uw medicatie 24 uur per dag via het patiëntportaal bestellen.
U kunt hiervoor ook bellen met de praktijk.
Probeer medicijnen zoveel mogelijk tegelijkertijd te bestellen indien u meerdere medicijnen gebruikt. De recepten worden zo snel mogelijk doorgestuurd naar de apotheek als de dokter dit akkoord vindt. U krijgt tegenwoordig meestal een bericht wanneer de apotheek uw medicatie klaar heeft liggen. NB: Bij veel apotheken moet u dit wel eerst aangeven.
Urine inleveren
Urine onderzoek: De eerste plas ’s ochtends vroeg leent zich het best voor onderzoek. U kunt deze direct naar de praktijk brengen of zet de opgevangen urine tijdelijk in de koelkast.
Het is wel belangrijk om vooraf te bellen om door te geven waarom u de urine wilt laten nakijken. Er wordt dan ook gevraagd of u koorts heeft. U kunt de plas inleveren op de praktijk tussen 08.00 en 10.00 uur. Zet op het potje altijd uw naam en geboortedatum. U kunt de assistente bellen over de uitslag na 13.00 uur.
Verhuizing doorgeven
Adres en verzekeringsgegevens: Als patiënt bent u verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste gegevens omtrent adres en verzekering. Dus wilt u bij verhuizing een verhuisbericht doorgeven? (Ook voor kinderen die uit huis gaan).
Opvragen van uitslagen
U kunt bellen voor het opvragen van uitslagen. Dit kunt u het beste doen na 13 uur aangezien het dan vaak iets rustiger is aan de telefoon. Uitslagen kunt u ook opvragen door middel van een E-consult via het patiëntportaal of de app ‘UwZorgOnline’.
Overige informatie
Prikpost huisartsenlaboratorium
Voor bloed prikken kunt een afspraak via www.certe.nl of via telefoonnummer: 088-2371000.
Nivel Zorgregistraties
Uw zorgverlener doet mee met NIVEL Zorgregistraties eerste lijn. Met die gegevens wordt onderzoek gedaan om de gezondheid en de gezondheidszorg in Nederland te verbeteren. Lees hier wat dit betekent voor u als patiënt.
Het Academisch Huisarts Ontwikkel Netwerk (AHON)
Opleiding en wetenschappelijk onderzoek in onze praktijk
Huisartspraktijk de Albatros is aangesloten bij het Academisch Huisarts Ontwikkel Netwerk (AHON). In het AHON werken huisartsen uit Noord- en Oost-Nederland samen met de afdeling Huisartsgeneeskunde & Ouderengeneeskunde van het UMCG. Twee belangrijke activiteiten van het netwerk zijn het opleiden van nieuwe huisartsen en het doen van gedegen wetenschappelijk onderzoek.
Opleiding
Binnen onze praktijk kunnen verschillende medewerkers aanwezig zijn zoals een huisarts in opleiding of een co-assistent. Een huisarts in opleiding heeft zijn/haar eigen spreekuur en doet zelfstandig visites. Uw eigen huisarts is hoofdverantwoordelijk voor het handelen van de huisarts in opleiding en de co-assistent.
Wetenschappelijk onderzoek
Deze huisartspraktijk levert gegevens aan over de verleende zorg aan patiënten. Het AHON zorgt ervoor dat deze gegevens worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Soms worden deze gegevens ook gebruikt in het onderwijs aan medisch studenten en toekomstige huisartsen. Het gaat hier om gegevens over de zorg voor de patiënten die uw huisarts in de zorgadministratie vastlegt, bijvoorbeeld over de diagnose, het medicijngebruik, de laboratoriumresultaten en de behandeling.
Wat wordt er gedaan met de resultaten?
Uw huisarts wordt op de hoogte gehouden van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek. Daardoor kunnen de resultaten in de huisartspraktijk worden gebruikt voor het verbeteren van de zorg.
Voorbeelden van vragen die te beantwoorden zijn met wetenschappelijk onderzoek:
- Kan een acute oorontsteking bij kinderen worden voorspeld?
- Waardoor kunnen mensen darmkanker krijgen?
- Wat is het gevaar van het tegelijk gebruiken van veel verschillende medicijnen?
Het kan zijn dat u benaderd wordt voor deelname aan wetenschappelijk onderzoek. Selectie van geschikte deelnemers gebeurt op basis van anonieme zorggegevens. Onderzoekers krijgen zonder uw toestemming geen inzage in uw medische gegevens!
Privacy
Het AHON besteedt veel zorg aan bescherming van de privacy van u als patiënt en uw huisarts. Er worden géén gegevens, zoals naam, adres of burgerservicenummer (BSN) verzameld, waarmee u als patiënt kan worden herkend. In de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek is daardoor nooit te zien van welke patiënten gegevens zijn gebruikt. De zorggegevens worden zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld volgens de Wet bescherming persoonsgegevens. Het AHON heeft dit vastgelegd in een privacyregeling die te vinden is op de website van het AHON: www.umcg.nl/ahon
Bezwaar?
Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van uw zorggegevens voor wetenschappelijk onderzoek, dan kunt u dit op elk moment laten weten aan de huisarts of de assistente. U krijgt dan een formulier om in te vullen (de ‘verklaring van bezwaar’). Dit formulier staat ook op de AHON-website. Uw gegevens worden dan niet gebruikt.
Vragen over het AHON?
Bij vragen kunt per mail contact opnemen met het AHON:
E-mail: ahon@umcg.nl. Of kijk op de website: www.umcg.nl/ahon